maanantai 9. joulukuuta 2013

Paris part 1

Bonjour!

Vietin reilu viikko sitten ihanien tyttöjen kanssa pitkän viikonlopun Pariisissa. Matkaseurana oli kaksi loistotyyppiä, Henna ja Elli. Olimme kaikki Pariisissa ensimmäistä kertaa ja kaikeksi onneksi kiinnostuneita pitkälti samoista nähtävyyksistä ja aktiviteeteista. Elli oli saapunut Pariisiin päivää ennen minua ja Hennaa suoraan Budapestista, jossa on viettänyt vaihdossa tämän syksyn.

Majoituimme Bastillen kaupunginosassa nuorisohostellissa nimeltä Bastille Hostel. Hintaa majoitukselle tuli n. 30 €/yö/henkilö. Saavuimme Hennan kanssa torstai-iltana Pariisiin, ja Elli oli meitä vastassa Bastillen metroasemalla. Jännitimme Hennan kanssa, löydämmeköhän lentokentältä minnekään... Pariisin juna- ja metroverkostot näyttivät melkoisen sokkeloisilta (hieman toista kuin Helsingin metro ;)). Onneksi kysymällä selvisi paljon ja löysimme hyvin perille. Ensimmäiset pari tuntia hostellilla meni tapellessa respan kanssa, koska emme saaneet sitä, mitä meille oli luvattu, emmekä edes luvatulla hinnalla. Meille piti olla varattuna kolmen hengen huone, mutta varaus olikin kahteen kahden hengen huoneeeseen, joista toisessa toinen nukkuja olisi joku vieras ihminen. Saimme sovittua, että majoitumme neljän hengen huoneeseen retkeilymajan puolelle. Selvisi, että sielläkin on neljäs nukkuja. Kävimme huoneessa, joka oli niin siivoton ja epäimiellettävä, että päätimme, että emme voi jäädä sinne. Varsinkaan lähes 30 euron hinnalla per yö! No, päädyimme lopulta sellaiseen vaihtoehtoon, että Elli roudasi patjan toisesta huoneesta minun ja Hennan huoneen lattialle. Näin saimme kaikki nukkua samassa huoneessa, ja hostellin puoli oli paljon siistimpi kuin retkeilymaja! Emme varmastikaan kuuluneet alkukahnauksen jälkeen respapojan lempiasiakkaisiin...;) Plussaa hostellille kuitenkin pienestä aamupalasta, joka kuului hintaan. Alkuhankaluuksien jälkeen haimme Mäkkäristä purtavaa, ja suunnittelimme hieman perjantain ohjelmaa ennen nukkumaanmenoa.

Perjantai piti sisällään paljon kävelyä mm. Avenue des Champs-Élyséellä, joka on yksi maailman kuuluisimmista kaduista. Kadun antia olivat mm. lukuisat luksusliikkeet, kalliit kahvilat, joulutori sekä Riemukaari. Otimme myös kuvia Louvren edustalta sekä Pariisin kauniista puistoista. Sää oli pilvinen, mutta onneksi ei paljoa sadellut. Piipahdimme myös Galeries Lafaytte-nimisessä luksustavaratalossa, joka kyllä peittosi Stockan jouluvaloillaan ja ylellisyydellään. Nautimme myös macaron-leivokset tavaratalon vessojen edustalla olevilla penkeillä... :D Kuuluisan Ladurée-puodin jonot ja macaronsien hinnat nimittäin karkottivat meidät etsimään kukkarolle sopivamman vaihtoehdon... Illalla kävimme syömässä Bastillessa eräässä ranskalaisessa bistrossa, jossa oli oikein sympaattinen tarjoilija ja olimme kaikki tyytyväisiä annoksiimme. Kiirehdimme vielä illan viimeiselle jokiristeilullä Seinelle. Paatissa oli meidän lisäksemme vain muutama muu matkustaja. Kuuntelimme kuulokkeista englanninkielistä selostusta, ja ihastelimme maisemia Pariisin iltavalaistuksessa. Väsy painoi tässä vaiheessa, mutta risteilyllä sai hyvän kuvan Pariisin nähtävyyksistä ja mittasuhteista.

Tässä kuvia ensimmäisestä päivästä, jatkoa seuraa tulevissa postauksissa!

Louvre

Joulumarkkinat

Hennan nutellapötkö

Riemukaari

Kalliita macaronseja Ladureella

Galeries Lafayette

Eiffel iltavalaistuksessa

Tunnelmallinen pariisilainen kahvila

1. Oi tää oli kyllä niin kiva reissu! ja hyvä postaus! :) tuli hetkeksi ihan sellainen olo kuin olisimme vielä Pariisissa...